Навчання в інклюзивних навчальних закладах є корисним, як для дітей із особливими освітніми потребами, так і для дітей із типовим рівнем розвитку, членів родин та суспільства в цілому.
Сучасне законодавство відкриває простір для батьків, які виховують дітей із особливими потребами, для здобуття якісної освіти дітей. Відповідно до постанови КМУ від 15.08.2011 року № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» (із змінами, внесеними постановою КМУ від 09.08.2017 року № 588), з метою забезпечення доступу до здобуття якісної освіти дітей із особливими освітніми потребами їх соціалізації та інтеграції в суспільство, у 2017/2018 н.р. у місті Люботині почали відкриватися інклюзивні класи.
У закладах загальної середньої освіти, таким чином, функціонують 6 інклюзивних класів, в яких здобувають освіту 9 дітей із особливими освітніми потребами (ООП): у Люботинській гімназії № 1- 1 інклюзивний клас (всього 2 дітей з ООП); у Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 3 - 4 інклюзивних класи (всього 5 дітей з ООП); у Люботинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 4 - 1 інклюзивний клас (2 дитини з ООП).
В інклюзивних класах забезпечено надання відповідних корекційно-розвиткових послуг практичним психологом, вчителем-дефектологом, вчителем-логопедом та введено посаду «асистент вчителя». Відповідно, у шести інклюзивних класах працюють шість асистентів вчителя.
Також на базі Люботинського ДНЗ № 1 «Ялинка» продовжено роботу 1 інклюзивної групи (1 дитина з ООП) та на базі Караванського ДНЗ працює 1 інклюзивна група (2 дитини з ООП). В усіх інклюзивних групах, відповідно до діючого законодавства, у штатні розписи закладів дошкільної освіти введено посаду «асистент вихователя». Відповідно, у 2 інклюзивних групах працюють 2 асистента вихователя.
Одним із завдань процесу навчання сучасної школи є створення комфортних умов, які сприятимуть включенню дитини у соціальну активність, набуттю освітніх навичок. Саме тому ресурсні кімнати є необхідним елементом сучасної школи, де ведеться інклюзивне навчання, тобто, спільне навчання дітей із особливими потребами та їхніх однолітків, які не мають таких обмежень. Таку ресурсну кімнату за кошти обласного та місцевого бюджетів відкрили у 2019 році на базі Люботинської гімназії №1. На капітальний ремонт ресурсної кімнати у 2018 році з місцевого бюджету було виділено 192 359 грн. У 2018 році за кошти обласного бюджету було придбано меблі та обладнання на загальну суму 138 926 грн. У 2019 році за кошти обласного бюджету було придбано комплект спеціального обладнання для ресурсної кімнати на загальну суму 19 459 грн. грн.
Ресурсна кімната – це додатковий інструмент для адаптації психологічного та фізичного здоров’я дітей з особливими освітніми потребами. Заняття у ній сприятимуть покращенню емоційного стану дітей, активізації мозкової діяльності, зниженню у них тривожності, агресії, нервового збудження, прискоренню адаптації та корекції ігрової діяльності.
Ресурсна кімната містить навчальну, соціально-побутову, ігрову зони та зону відпочинку. У побутовій зоні діти можуть розвивати найпростіші життєві навички, навчаються обслуговувати себе (нагріти їсти, накрити на стіл, помити посуд). Цю зону оснащено сучасними меблями, посудом, кухонною технікою (мікрохвильова піч, електричний чайник, електропіч, бойлер для подачі гарячої та холодної води).
У другій зоні (навчальній) проходять заняття та творчі уроки, як індивідуальні, так і в групах. У зоні знаходяться пересувні столи, які можна переставляти залежно від форми заняття, стільці, проектор та комп’ютер, екран, багатофункціональний пристрій (принтер, сканер, ксерокс).
Третя зона – ігрова та релаксаційна. Тут розміщені м’які меблі, спеціальні килими, на яких можна масажувати стопи, також конструктори, розвивальні ігри та іграшки, книжки та приладдя для малювання.
У 2021 році за кошти державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам із особливими освітніми потребами для інклюзивних класів Люботинської ЗОШ № 3, Люботинської ЗОШ № 4 та для інклюзивної групи Караванського ДНЗ було придбано обладнання (в тому числі комп’ютерне), на загальну суму 31300 грн., а саме: мультимедійні проектори та багатофункціональний пристрій для друку, сканування та копіювання.
Також для інклюзивних груп Люботинського ДНЗ № 1 та Караванського ДНЗ було придбано допоміжні засоби для навчання (спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку) на загальну суму 12 029 грн.
Отже, школа чи садочок обов’язково мають стати близькими для дітей із особливими освітніми потребами, а постійна соціальна взаємодія в різноманітних умовах, за різних обставин і в різних ситуаціях зближує учнів, виробляє симпатію, взаємну прихильність, усвідомлення й індивідуальності кожного та відчуття захищеності.
За матеріалами відділу освіти Люботинської міської ради
Дата публікації: 10:38 18.03.2021