Протягом 2015-2017рр. в рамках проекту «Підтримка реформ в сільському господарстві та земельних відносинах», який реалізувався за фінансової підтримки Світового банку, було проведено моніторинг земельних відносин в Україні – інноваційний інструмент для комплексного аналізу розвитку земельних відносин та розробки політичних рішень у цій галузі, де за рейтинговою місто Люботин, серед районів та міст обласного підпорядкування посіло 44 місце. Рейтинг розраховано для 564 адміністративно-територіальних одиниць України: 124 міст обласного значення та 440 районів (рейтинг приймає значення від 1 (найкраще) до 564 (найгірше).
Як випливає з таблиці, за станом земельних відносин, міста Люботин, Теплодар та Нова Каховка мають найвищі позиції у Рейтингу серед міст; міста Ватутіне, Новий Розділ та Світловодськ – найнижчі.
Позиція в Рейтингу
|
Місто
|
Позиція в Рейтингу
|
Місто
|
44
|
м.Люботин, Харківська
|
561
|
м.Ватутіне, Черкаська
|
72
|
м.Теплодар, Одеська
|
562
|
м.Новий Розділ, Львівська
|
77
|
м.Нова Каховка, Херсонська
|
563
|
м.Світловодськ, Кіровоградська
|
Моніторинг земельних відносин – це система збору, збереження та оприлюднення набору даних та показників щодо стану земельних відносин в Україні. Ці показники стосуються основних характеристик земельних ресурсів та земельних відносин, а саме: наповнення Державного земельного кадастру та Реєстру прав на нерухоме майно, кількості та характеристики транзакцій із земельними ділянками, податку на землю, судових спорів, приватизації та експропріації, а також рівності у забезпеченні прав різних категорій землевласників та землекористувачів.
м.Люботин
Показники
|
Значення
|
Процентиль
|
1.1. Відсоток зареєстрованих земель державної форми власності
|
39,61
|
88,00
|
1.2. Відсоток зареєстрованих земель приватної форми власності
|
100,00
|
100,00
|
2.1. Кількість транзакцій зі зміни користувача ділянки на 1000 землевласників і землекористувачів
|
0,00
|
1,00
|
2.2. Кількість транзакцій зі зміни власника ділянки на 1000 землевласників і землекористувачів
|
1,87
|
88,00
|
3.1. Кількість громадян, які сплачують податок за використання землі на 1000 власників приватної землі
|
1134,83
|
100,00
|
4.1. Кількість справ цивільного судочинства, які надійшли в розрахунку на 10000 власників приватної землі
|
6,70
|
26,00
|
4.2. Кількість справ адміністративного судочинства, які надійшли в розрахунку на 1000 власників приватної землі
|
0,00
|
100,00
|
Система дозволяє аналізувати поточний стан земельних відносин за кожним із понад 140 показників. Їх набір відповідає практиці інших країн та рекомендаціям Світового банку (LGAF, 2013), а також включає в себе ті, що описують хід земельної реформи в Україні. Впровадження Системи моніторингу відповідає принципам, задекларованим у Добровільній директиві ФАО (продовольча та сільськогосподарська організація ООН) з управління земельними ресурсами.
Особливості Рейтингу:
-спирається на сучасні світові практики управління земельними відносинами;
-Дає можливість оцінювати
*ефективність управління земельними ресурсами
*інвестиційну привабливість областей/міст/районів
*рівень корупції у земельній сфері
*стан впровадження земельної реформи на рівні кожного району та міста України
-науково - обґрунтована методологія;
-перебуває у відкритому доступі та розраховано на основі відкритих даних Моніторингу;
-враховує локальний аспект земельних відносин;
-дозволяє використовувати досвід лідерів для розвитку земельних відносин.
На основі Рейтингу також можна виявляти випадки неналежного виконання місцевою владою своїх обов’язків, проявом чого може бути гірша позиція в Рейтингу порівняно з подібними містами та районами.
Вивчення досвіду міст та районів, які посідають найкращі позиції в Рейтингу, може слугувати основою для формування бази ефективних практик управління земельними відносинами. Цю інформацію зможуть використовувати органи місцевої влади для покращення земельних відносин у своїх містах і районах.
Удосконалення земельних відносин на місцевому рівні, яке стало доступним завдяки Рейтингу, сприятиме зростанню інвестицій та продуктивності, зменшенню корупції та збільшенню податкових надходжень.
Довідково. 4 грудня 2017 у Києві відбулася Конференція «На шляху до відкритої та обґрунтованої земельної реформи» - одна з найбільш представницьких подій, присвячених земельній реформі в Україні. Конференцію було організовано Проектом Світового банку «Підтримка реформ у сільському господарстві та земельних відносинах в Україні» за участі Світового Банку, МВФ, Європейського Союзу, Міністерства аграрної політики та продовольства, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Національного Банку, народних депутатів та інших активних учасників процесу земельної реформи.
«Проект став новим досвідом у підтримці Світовим банком реформ в Україні, і не лише в земельній сфері. Фактично, за цей період створено аналітичну платформу в сфері земельних відносин, на базі якої проведено низку прикладних досліджень, розроблено декілька інноваційних інструментів та апробовано їх практичне застосування. Ці продукти вже стали прикладом кращої світової практики в сфері земельних відносин», - зазначив Клаус Дайнінгер, провідний економіст Світового банку.
То ж, продовжуємо роботу разом, направлену на розквіт та реалізацію ідей нашого міста.